EIRA 9.10 Pauliina Tuomikoski och Leena Väisälä

Eira 9.10 Pauliina Tuomikoski och Leena Väisälä.

Föredragen var på finska så referaten endast på finska.

Lyhyt yhteenveto  gynekologian erikoislääkäri, seksologi ( NACS ja FECMS ) Leena Väisälän esityksestä Eirassa 9.10.2018  L Väisälän antamien diakuvien perusteella. Kirjoittanut Leena Ruusuvaara. Seksuaalisuus on WHOn lausunnon perusteella mm:

– olennainen osa jokaisen ihmisen persoonallisuutta- se on perustarve ja yksi ihmisen osa jota ei voida erottaa muista elämän osa-alueista-seksuaalisuus vaikuttaa ajatuksiin, tunteisiin ja tekoihin sekä sitä kautta henkiseen ja ruumiilliseen terveyteemme

– seksuaalista vireyttä ( eksitaatio)  lisäävät mm aivojen välittäjäaineet, kuten dopamiini, noradrenaliini, oksitosiini ja melanokortiinit.  Positiivisesti vaikuttavat lisäksi mm hyvä parisuhde, jännittävyys,, intohimo, uudet asiat ja läheisyys.

– seksuaalista vireyttä  vähentävät ( inhibiitio ) mm 5-HT serotoniini, opioidit,  ja  ECBs = ennokannabinoidit. Seksuaalista halua vähentäviä tekijöitä ovat masennus, mielialalääkkeet, huono parisuhde ja kasvatukselliset tekijät.

– naisten haluttomuuden  hoitaminen lääkkeillä on osoittautunut haastavaksi: jopa diagnoosi on vaikea. Hyviä valmisteita ei ole saatavilla.  Testosteronia on kokeiltu 1/5- 1/10 osalla miesten annoksista. Flibanseriini on markkinoilla USAssa, kallis tabletti joka näyttää tehoavan noin puolella naisista, lumetabletti tehosi samassa tutkimuksessa 40% : lla.

Tutkimusvaiheessa on Bremelanotidi, vaikuttaa sekä  kiihottumiseen että haluun. Otetaan piikkinä ennen yhdyntää ( vrt diabeteslääkket tai verenohennuspiikki leikkauksen jälkeen).

Seksuaalisen hyvinvoinnin tekijöitä ovat lisäksi mm terve itsetunto, terve itsekkyys, hyvä kumppani ja avoimuus .

” Suurin seksuaaliongelma on kumppanin puute”.

Estrogeeni ei ole haluhormoni, mutta pitää emättimen limakalvon kunnossa. Vaihdevuosien jälkeen emättimen limakalvoja kannattaa hoitaa , oli parisuhteessa tai ei. Terve limakalvo tekee yhdynnästä nautittavaa ja samalla estää emätintulehduksia ja virtsatulehduksia , sekä auttaa hoitamaan virtsankarkailua.

Valmisteitten estrogeeni annos on erittäin pieni ja vaikuttaa paikallisesti emättimeen. On tabletti ( Vagifem), voiteita ja emätinpuikkoja ( Ovestin, Pausanol, Estrokad ) ja rengas ( Estring ). Käyttöön ei ole yläikärajaa- siis vaikka  ” satavuotiaaksi”.

Huomioitavaa on että hormonittomat ( ja paljon mainostetut) voiteet   EIVÄT uudista emättimen limakalvoa ;  ne ovat enemmän  kuivuutta vastaan ja niillä on oma käyttöalueensa.

Liukuvoiteet ( tärkeitä esimerkiksi synnytyksen jälkeen) ja erimuotoiset ja malliset vibraattorit  ovat hyviä seksiapuvälineitä.

Nainen viisikymmenissä – Gynekologin vinkit terveyden ylläpitoon. Pauliina Tuomikoski, LKT, dos. Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Lääkintöneuvos valisti Terveydenhoitolehdessä vuonna 1893, että viides vuosikymmen on naiselle monessa suhteessa käännekohta ja, että ”ruumiillisessa kehityksessä tapahtuu silloin tärkeitä muutoksia, jotka voivat saattaa hänen terveytensä vaaraan, ellei hän ryhdy … tarpeellisiin varo- ja suojeluskeinoihin”. Lääkintoneuvoksen viisaat sanat pätevät tänäkin päivänä, sillä vaihdevuodet alkavat tavallisesti viisissäkymmenissä ja näihin hormonimuutoksiin voi pidemmällä aikavälillä liittyä terveydelle haitallisia muutoksia. Vaihdevuodet ja tarkemmin menopaussi, tarkoittaa viimeisä kuukautisia. Tavallinen ikä kuukautisten loppumiselle on 51-52 vuotta. Kuukautisia ei enää tule, sillä munasoluvarannot munasarjoista ehtyvät ja estrogeenin tuotanto laskee pysyvästi aikaisempaa varsin matalalle tasolle.

Matala estrogeenitaso aiheuttaa monelle naiselle tyypillisiä vaihdevuosioireita, eli kuumia aaltoja ja hikoilua, joiden tavallinen seuralainen valitettavasti on unihäiriöt, semminkin jos hikoiluttaa erityisesti yöllä. Moni kokee myös väsymystä, keskittymisen vaikeutta, mielialan vaihteluja sekä nivelsärkyjä ja limakalvojen kuivuutta. Kuinka paljon kyseiset oireet haittaavat jokapäiväistä elämää on yksilöllistä – toisia kuumat aallot ja hikoilut kestävät usein monia vuosia, keskimäärin seitsemän vuotta. Vaihdevuosien hormonihoito on tehokas apu hikoiluihin, kuumiin aaltoihin ja unihäiriöihin ja usein myös muut oireet lievenevät.

Myös muita muutoksia tapahtuu vaihdevuosissa: jos ei pidä yllä lihaskuntoa, se väistämättä rapistuu ja lihasten tilalle tulee rasvakudosta. On arvioitu, että jopa kilo rasvaa tulee vuodessa, jos asialle ei tee mitään. Rasvakudos lisääntyy erityisesti vatsaontelossa, sisäelinten ympärillä. Hyvä uutinen kumminkin on se, että vaikka estrogeenitaso laskee, niin keho reagoi treeniin, eli lihaskuntoa voi hyvin ylläpitää ja kehittää urheilemalla. Arkiliikunta, kuten portaiden nousu, reipas kävely koiran kanssa, puutarhatyöt, ovat oivia tapoja ylläpitää kuntoa. Liikunta voi tutkimusten mukaan myös lievittää kuumia aaltoja. Kuntosalille on silti lämmin suositukseni kaikkien mennä, selkeä lihaskuntotreeni pitää huolta tärkeitä ryhtiä ja tasapainoa ylläpitävistä lihaksista. Hyvä idea on vaikka ottaa muutama treenikerta personal trainerin kanssa, jotta pääsee alkuun. Muita pidempiaikaisia muutoksia, jotka on yhdistetty vaihdevuosien hormonimuutoksiin ovat verenpaineen nousu, kolesterolin nousu, metabolisen oireyhtymän kehittyminen – nämä kaikki lisäävät riskiä sepelvaltimotaudille. Erityisesti parina ensimmäisenä vuonna kuukautisen loppumisen jälkeen myös luuhukka on kiihtynyt ja lisää riskiä osteoporoosille, jos luun tiheys jo entuudestaan on matala.

Terveelliset elämäntavat (tupakoimattomuus, vähäinen alkoholin käyttö, normaali paino, terveellinen ruokavalio, kunnon ylläpito) vähentävät riskiä monille sairauksille, kuten sepelvaltimotauti ja rintasyöpä. Oikea-aikaisesti aloitettu ja oikein valittu hormonihoito, niille naisille, jotka tarvitsevat sitä vaihdevuosioireidensa hoitoon, tuo myös mukanaan suojavaikutuksia esimerkiksi osteoporoosia, tyypin 2 diabetesta ja sydän- ja verisuonisairauksia vastaan. Hormonihoito voi myös parantaa kehonkoostumusta. Vuosia käytettynä hormonihoito jonkin verran lisää riskiä sairastua rintasyöpään. Ilman tätä riskiä hormonihoito olisi lähes täydellinen lääke, mutta kaikkiin lääkkeisiin liittyy myös mahdollisia haittoja. Hormonihoidon aiheuttama rintasyöpäriskin lisäys on kumminkin arvioitu olevan pienempi kuin esimerkiksi lihavuuden ja säännöllisen alkoholin käytön aiheuttama.

Vaihdevuosissa kannattaa ja VOI vaikuttaa omaan terveyteensä. Itse asiassa se on loistava ajankohta ottaa oma terveys haltuun. Ota liikunta elämääsi, reipas iltakävely melkein joka ilta kannattaa. Syö ihania kasvisruokia, pidä vegaanipäiviä, vältä alkoholia. Tupakointi pitää lopettaa viimeistään nyt!

Vaihdevuosista on myös iloa – ei enää kuukautisia, ehkäisyä eikä PMS:ää! Vaihdevuosioireisiin hormonihoito on tehokas apu ja oikein käytettynä hormonihoidosta on enemmän terveyshyötyjä kuin –riskejä. Käy keskustelemassa gynekologisi kanssa vaihtoehdoistasi.