Aava 14.11

Aava 14.11

Under höstens andra träff, som ägde rum på läkarcentralen Aava Kampen gav två experter initierad information om sömnens och födans betydelse för kvinnors hälsa.

Företagsläkaren och psykoterapeuten Helena Aatsinki, specialist inom sömnmedicin, har valde att kalla sitt anförande om metoderna att bota sömnlöshet  ”En god dag – en god natt”, medan näringsterapeuten Reijo Laatikainen talar om sambandet mellan näring och cancer.

Anförandena hölls på finska.

 

 

Reijo Laatikainens och Helena Aatsinkis presentationer 

Kokouksessa 14.11.2017 luennoi Reijo Laatikainen.
Luennoitsija on ystävällisesti antanut kuvansa läyttöömme, mutta toivoo että allekirjoittanut, Leena Ruusuvaara, kirjoittaa yhteenvedon.

Seuraan yhteenvedossa diakuvien antia ja jokainen lukija löytänee joukosta juuri ne osa-alueet jotka eniten kiinnostavat.

– Yli 42 % syövistä voitaisiin ehkäistä ravinto-ja elämäntapatekijöiden muutoksella, noin 10% syövistä on perinnöllisiä

-Kirjassa ” Syö hyvin- Voi paremmin” valottavat kirjoittajat Reijo Laatikainen ja onkologi Timo Joensuu asiaa laajemmin

-Valemediaa tulee varoa, väärennettyä tietoa on netissä. Reijo mainitsee erityisesti Magneettimedian ja sitkeästi netissä elävän nk pH – dieetin

-World Cancer Research Fund ( WCRF ) on luotettava lähde ja ladattavissa netistä ilmaiseksi

-Lihominen altistaa monille syöville käy ilmi WCRF:n tutkimuksista ja esitetystä taulukosta

-Syöpiä estäviä ravintoaineita on erityisesti kasvikunnan tuotteissa

— uudemmissa hiilihydraattilisukkeissa on enemmän folaattia, magneesiumia ja sinkkiä ( esimerkkejä kuvissa)

-Punainen liha ja lihajalosteet lisäävät joittenkin syöpien riskiä, mutta ko ruoka-aineitten aiheuttama syöpäriski on kuitenkin pienempi kuin esim alkoholinsuurkulutuksen ja tupakoinnin

-Terveydelle edullisista ruoka-aineista annetaan useita esimerkkejä, samoin kuin leivän päällysteistä lihan ja makkaran sijaan

-Suhteautumisen ruokaan tulisi kuitenkin olla myönteistä ja iloista nk ” ortoreksiaa” tulisi välttää

Leena Ruusuvara. M.D., Ph.D.

Hyvä päivä, hyvä yö?

Helena Aatsinki, työterveyshuollon erikoislääkäri, unilääketieteen erityispätevyys, psykoterapeutti

Unettomuus on hyvin yleinen ongelma, joka tilapäisenä kuuluu normaaliin elämään, mutta pitkittyessään voi aiheuttaa suurta huolta ja kärsimystä. Lyhytkestoista unettomuutta esiintyy vuosittain 15-20%:lla aikuisista, pitkäaikaista unettomuutta Suomessa lähes 12 %:lla aikuisväestöstä.

Unettomuus vaivaa useimmiten ihmisiä, jotka ovat luonteeltaan tarkkoja, huolehtivia ja vastuuntuuntuntoisia. Nämä ominaisuudet ovat useissa elämäntilanteissa eduksi erityisesti ympäristölle – perheelle, ystäville, työnantajalle – mutta tietyissä tilanteissa voivat kääntyä ihmistä itseään vastaan. Huoli unettomuudesta aiheuttaa unettomuutta, kierteen katkaisemiseen voi vaikuttaa monin eri tavoin. On tärkeää suunnata huomio koko vuorokauteen, ei vain iltaan tai yöhön. Sopiva määrä mielekästä tekemistä ja kohtuulliset elämäntavat auttavat hyvään uneen; miten vietät päiväsi, siten nukut yösi. Lääkkettömällä hoidolla, ”mielen lihasta” treenaamalla, on mahdollista saada helpotusta uniongelmiin, vaikka olisikin kärsinyt niistä pitkään. Lääkehoidossa hyvä, luottamuksellinen potilas-lääkärisuhde, tilanteen seuranta ja rinnalla kulkeminen ovat ensiarvoisen tärkeitä.

Helena Aatsinki

14.11.2017 Aatsinki

Ravinto ja syöpä Aava 14112017