Vuosikokous 3.4.2017

Klubin vuosikokous pidettiin 3.4.2017 klo 17.30 Café Ekbergin Juhlatilassa Helsingissä. Vuosikokous vahvisti vuoden 2016 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen. Hallitukselle myönnettiin vastuuvapaus ja tämän vuoden talousarvio ja toimintasuunnitelma hyväksyttiin

Vuosikokouksen jälkeen Päivi Hietanen, LKT, onkologian dosentti ja psykoterapeutti, piti esitelmän; ”Rintasyöpä ja tunteet”, rintasyövästä sairautena ja sen hoidosta sekä kertoi tämän jälkeen katsauksen psykososiaalisista reaktioista syöpädiagnoosin yhteydessä.

Riitta Lindegren, mm. emerita päätoimittaja ja kirjailija aloitti esityksensä, ”Elämäni päätoimittaja ja sen jälkeen”, kertomalla sairastuneensa viime vuonna rintasyöpään ja omista tunteistaan kun sairaus diagnosoitiin. Riitta pohti esityksessään laajemmaltikin stressaavan elämän vaikutusta terveyteen.

Päivi Hietanen

Päivi valittiin Helsingin Yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan Vuoden alumniksi 2017.

Päivi on ollut mm Suomen Lääkärilehden lääketieteellinen päätoimittaja, Syöpälehden päätoimittaja ja julkaissut artikkeleita syöpään liittyvistä psykososiaalisista näkökohdista.

Päivi Hietanen aloitti rintasyövän somaattisesta puolesta, diagnoosi- ja hoitopoluista. Hän korosti miten tiede ja tutkimus on parantanut hoitomenetelmiä ja ennustetta.

Esityksen toinen osa koski ihmisen mielentilaa vakavan sairauden yllättäessä. Mitä tapahtuu kun sairaus on osa omaa elämää.

Esitys kaikkiaan antoi runsaasti ajattelemisen aihetta ja keskustelu oli vilkasta.

Liite, Päivi Hietasen presentaatio (PDF)

Riitta Lindegren

Riitta on ollut päätoimittajana useissa lehdissä, kolumnistina Kauppalehdessä ja perusti v.1987  Suomen oloihin  täysin uudenlaisen lehden, Glorian.

Riitta Lindegren kertoi elämästään ennen Gloriaa ja sen jälkeen. Riitta Lindegren aloitti kertomalla sairastuneensa viime vuonna rintasyöpään ja kertoi omista tunteistaan  kun sairaus diagnosoitiin. Riitta pohti esityksessään laajemmaltikin stressaavan elämän vaikutusta terveyteen.

Glorian brändäys onnistui ja syntyi menestystarina, nk. Gloria-perhe : mm Glorian koti, Glorian Antiikki, Glorian Ruoka ja Viini.

Riitta Lindegren on kirjoittanut omaelämäkerrallisen kirjan: ”Riitta Lindegren- minä, toimittaja”.

Vuosikokous-Årsmöte.pdf